söndag 10 juli 2011

Kronärtskocka



Jag hoppas ni njuter av sommaren lika mycket som jag och passar på att laga en massa god mat. Här kommer en enkel sommarlunch som jag tycker är väldigt god.

Du behöver:

  • 1 kronärtskocka
  • Salt
Citronsmör
  • ca 100 g smör
  • 1/2 pressad citron
  • Skalet från ca 1/2 citron
  • 1 vitlöksklyfta
  • flingsalt

Skär bort stjälken och koka kronärtskockan i lättsaltat vatten. Det kan ta lite olika lång tid beroende på storlek, men 35-50 min brukar bli bra. Den ska ha öppnat sig lita och vara lite mjuk.

Låt skockan svalna lite och gör under tiden i ordning ett kryddsmör, så här:

Mosa smör och smaka av det med salt, vitlök, lite citronskal och citronjuice.

Öppna upp kronärtskockan som en blomma, blad för blad.

Ta bort "skägget" i botten med en kniv.

Lägg smöret i mitten och servera som den är eller som jag med en kycklingklubba och en macka med gott pålägg.

Så äter du: Ta ett blad i tagen och doppa i smöret. Bit i nedre delen av det och dra bort kötter. Skippa de yttersta som bara är äckliga. När du har kommit in till mitten tar du bort det trådiga inder och ätter själva hjärtat med kniv och gaffel.

Yummie!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly