fredag 11 april 2014

Gräddig kyckling - Fondue de Poulet à la Crème




Jaha hörrni, nu kommer recept 3 i denna lilla kavalkad av Julia Child-recept! Idag blir det kyckling med gräddsås, en riktig klassiker som Julia gör helt fantastisk. Vi börjar nu komma in på recept med lite fler steg så gör er redo, jag vet att ni kommer fixa detta galant!

Gräddsås är något av det bästa som finns (du kan säga "en fräsch sallad" men jag vet nog att du älskar en riktigt fin gräddsås då och då) och alkohol i mat är ju alltid en riktig braksuccé! När man parar dessa två får man en fantastisk kärlekbebis. Inga speciella eller avancerade ingredienser men otroliga smaker!

Idag har jag faktiskt inte ändrat eller tagit bort en endaste ingrediens! Eller jo förresten, när jag tänker efter så har jag faktiskt adderat mjölk till receptet. Till mitt försvar måste jag säga att fransk/engelska gräddsorter är en djungel. Trots att jag läst avsnittet om grädde i boken förstår jag inte riktigt vilken sort hon menar. Jag har därför valt att göra som jag skulle ha gjort om det var mitt recept, hälften mjölk, hälften grädde. Gör som du vill!

Över till alkoholen, Julia tycker att du kan använda cognac, Calvados, Madeira, portvin eller vitt vin, så det är bara att välja och vraka. Vi använde cognac, det blev supergott! När det gäller tillbehör rekommenderar Julia ris eller risotto (vi hade ris), bönor stekta i smör (recept inom kort! Uppdatering: Recept här!) eller bakad gurka (vaa?? Får testas vid tillfälle). Eftersom hon är en sådan fantastisk dam har hon även en vinrekommendation, detta skall ätas med ett vitt Burgundy eller Graves, så nu vet ni!


Bonus bild på köket i vår parisiska, Airbnb-hyrda lägenhet.


Fondue de Poulet à la Crème

[ Portioner: 4-5   Tid: ca 1,5 timme ]

Ingredienser

  • ca 1,2 kg kyckling med ben eller ca 800g utan (Filé eller lårfilé)
  • En stor klick smör
  • 2 gula lökar
  • 1/4 tsk curry
  • 1/2 dl cognac, Calvados, Madeira, portvin eller 1 dl torrt vitt vin
  • 2,5 dl vispgrädde 
  • 2,5 dl mjölk
  • några droppar citronsaft
  • Persilja
Torka av kycklingbitarna och stek dem i varmt smör i en gryta eller djup stekpanna i 4-5 minuter, vänd dem då och då. Kycklingen ska vara gyllenbrun på båda sidor. Ta upp bitarna ur pannan och lägg dem åt sidan. 

Skiva lökarna tunt. Stek på låg temperatur under lock i grytan i ca 5 minuter. Lägg tillbaks kycklingen i grytan, lägg på locket och koka på lågtemperatur i 10 minuter. Vänd bitarna när hälften av tiden har gått. 

Värm grädde (spara 3 msk till senare) och mjölk i en kastrull.

Krydda kycklingen med 1/4 tsk curry, svartpeppar och 1/2 tsk salt. Häll i den alkohol du valt och höj värmen. Koka utan lock tills nästan all vätska är borta. 

Häll i den varma mjölk-grädden, ös sås över kycklingen och låt sjuda på lägsta värme tills kycklingen är mör och genomstekt, ca 30-35 minuter. Ta upp kycklingbitarna och lägg dem under folie eller liknande.

Ta bort fett från såsen med en sked. höj värmen och koka under omrörning till såsen har en krämig konsistens. Smaka av med salt, peppar, curry, citron och eventuellt lite alkohol. Ta av kastrullen från värmen och rör i grädden en matsked i taget under omrörning. Detta gör du för att såsen ska bli jämn och fin. 

Häll såsen över kycklingen och strö lite hackad persilja på toppen.

Servera med ris och grönsaker!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly